سلامت نیوز: یک متخصص قلب و عروق، بر مصرف مداوم انواع سبزی‌ها و میوه‌ها به منظور حفظ سلامت قلب تاکید کرد و گفت: ویتامین «ث» برای مبارزه با تصلب شرائین (گرفتگی عروق) بسیار مفید است. اکثر میوه‌های سبز رنگ حاوی مقادیر بالای ویتامین «ث» هستند.

دکتر محمد جواد زیبایی‌نژاد در گفت وگو با ایسنا، درباره جایگاه تغذیه در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی وعروقی گفت: تغذیه می‌تواند به طرق مختلفی در کاهش بار بیماری‌های قلبی موثر واقع شود.

وی ادامه داد: متاسفانه الگوی تغذیه در کشور به خوبی تبیین نشده است. آموزش نحوه صحیح مصرف مواد غذایی باید از دوران کودکی صورت پذیرد. به عنوان مثال اکثر افراد طریقه صحیح مصرف گوشت، روغن، شیرینی‌ها و مانند آن را نمی دانند.

این متخصص قلب و عروق، ضمن بیان این مطلب که برخورداری از الگوی تغذیه‌ای مناسب جلوی بروز بسیاری از بیماری‌ها را می‌گیرد، گفت: به عنوان مثال اگر چربی گوشت قرمز را حذف کنید، نه تنها برای سلامتی مضر نیست، بلکه می‌تواند مفید نیز واقع شود.

وی ضمن بیان این مطلب که مصرف دو تا سه مرتبه گوشت قرمز در هفته به منظور تامین انرژی و توان لازم برای انجام فعالیت‌های سلولی و پروتئینی بدن ضروری است، اظهار کرد: فریز کردن گوشت باعث می‌شود چربی‌های مفید به چربی‌های مضر تبدیل ‌شوند. تشکیل چربی‌های مضر در گوشت موجب افزایش چربی خون می‌شود. به همین خاطر توصیه می‌شود گوشت به صورت تازه مصرف شود. همبرگر، سوسیس، کالباس و سایر مشتقات گوشتی نیز همین‌گونه‌اند و مصرفشان موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات قلب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همچنین درباره تاثیر مصرف ماهی بر سلامت قلب عنوان کرد: ماهی‌ سرشار از امگا 3 است. اما متاسفانه در کشور برای مصرف ماهی‌ها نیز الگوی مشخصی وجود ندارد. در حالی که مطابق استانداردها، بایستی هفته‌ای دو مرتبه ماهی تازه و فریز نشده مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: اما کپسول‌های حاوی امگا 3 نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای ماهی باشند. استفاده از این کپسول‌ها زمانی توصیه می‌شود که فرد به ماهی دسترسی ندارد و یا نمی‌تواند گوشت ماهی استفاده کند.

این متخصص قلب و عروق ، همچنین با اشاره به این که مصرف غیرصحیح روغن‌ها می‌تواند به سلامت فرد آسیب بزند، گفت: به عنوان مثال مصرف روغن آفتابگردان یا روغن ذرت به تنهایی مشکل‌ساز نیستند اما اگر چند مرتبه برای سرخ‌ کردن مورد استفاده قرار بگیرند، آسیب رسان می‌شوند. روغن زیتون نیز برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب نیست.

وی در ادامه به چربی مفید موجود در خشکبار اشاره و اظهار کرد: مغزهای بادام، پسته، فندق و ... اگر به صورت خام استفاده شوند، مشکلی به وجود نمی‌آورند و چربی موجود در مغزها با وجود دارا بودن امگا 6 در ردیف‌ چربی‌های مفید قرار می‌گیرد. اما اغلب مردم مقادیر زیادی نمک به مغزها اضافه می‌کنند که در نهایت افزایش فشار خون را به دنبال دارد.

زیبایی نژاد افزود: میزان نمک مورد نیاز برای هر فرد در طول یک شبانه روز 3 تا 6 میلی‌گرم است. اما طبع اغلب ما غذای شور را می پسندد. خیارشور، انواع ترشی‌ها، نان و خشکبار از جمله مواد غذایی هستند که موجب می‌شوند نمک زیادی وارد بدن شود.

رییس ششمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه ، درباره روغن گردو نیز توضیح داد: برخلاف تصور عموم، گردو باعث کاهش تری‌گلیسیرید و افزایش چربی مفید خون می‌شود.

وی در پایان بر مصرف مداوم انواع سبزی‌ها و میوه‌ها به منظور حفظ سلامت قلب تاکید کرد و گفت: ویتامین‌ها از جمله مواد ضروری و مورد نیاز بدن هستند که در بدن ساخته نمی شوند و باید از بیرون وارد بدن شوند. در راس این ویتامین‌ها، ویتامین «ث» قرار دارد که برای مبارزه با تصلب شرائین (گرفتگی عروق) مفید است. اکثر میوه‌های سبز رنگ حاوی مقادیر بالای ویتامین «ث» هستند. مصرف روزانه پنج وعده میوه و سبزی ضروری است.

بیشتر: .::سلامت نیوز :سرویس خبری: سلامت:ویتامین «ث»، سدی محکم در برابر گرفتگی عروق است::.