سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه ضمن اشاره به اینکه شایع‌ترین کم خونی تغذیه‌ای، کم خونی ناشی از فقرآهن است، عنوان کرد: انواع ویتامین‌ها بویژه ویتامین «ث»، موجب افزایش جذب آهن و مواردی نظیرچای، حبوبات و نان‌هایی که با جوش شیرین به عمل آمده باشند، منجر به کاهش جذب آهن در خون می‌شوند.

دکتر ناصر کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کم‌خونی دلایل متعددی دارد، افزود: بخش عمده‌ای از افراد مبتلا به کم خونی، دچار کم خونی تغذیه‌ای ناشی از فقر آهن هستند.

وی با بیان اینکه کم خونی در برخی گروه‌های سنی نظیر کودکان و نوجوانان بیشتر مشاهده می‌شود، گفت: برخی افراد نیز در شرایط فیزیولوژیک ویژه، نیاز بیشتری به آهن پیدا می‌کنند. به عنوان مثال اغلب زنان در ایام قاعدگی به دلیل دفع بالای آهن، در دوران بارداری به علت نیازجنین به آهن در حین رشد و همچنین در دوران شیردهی دچار کم خونی می‌شوند.

کلانتری ادامه داد: کودکان و نوجوانان به این خاطر که در سن رشد قرار دارند، نیاز بیشتری به آهن می‌یابند.

دبیر انجمن علمی تغذیه با شیر مادر با اشاره به اینکه سابق براین تصور می‌شد تنها دختران نوجوان به علت روبرو شدن با مسائل دوره بلوغ نیازمضاعفی به خون می‌یابند، اظهار کرد: اما اکنون طی تحقیقاتی مشخص شده که بدن پسران نوجوان نیز به منظور عضله سازی به دریافت بیشتر آهن احتیاج پیدا می‌کند.

این متخصص تغذیه ضمن بیان اینکه اشخاصی در معرض ابتلا به کم خونی آهن قرار می‌گیرند که تغذیه مناسب نداشته باشند، اظهار کرد: هر فرد سالم باید ترکیبی از مواد غذایی مختلف چون نان، غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، لبنیات، گوشت، حبوبات و مغزها را در سبد غذایی خود قرار دهد.

وی افزود: همچنین افرادی که از منابع حیوانی کمتراستفاده کنند، در معرض ابتلا به کم خونی تغذیه‌ای قرار می‌گیرند. گیاهخواران از جمله افرادی هستند که احتمال ابتلا به کم خونی در آن‌ها به علت بهره کم ازمنابع تغذیه‌ای حیوانی بالاست.

کلانتری درباره این‌که آیا از جایگزین‌های گیاهی نمی‌توان برای جبران این کمبود بهره جست، عنوان کرد: منابع گیاهی، جایگزین‌های مناسبی نیستند. زیرا بالاترین میزان جذب آهن از یک ماده غذایی با پایه گیاهی 7 تا 10 درصد است. در حالیکه 20 تا 15 درصد آهن موجود در منابع حیوانی، پس از ورود به بدن جذب می‌شود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم این افراد حتی میزان کمی از گوشت را در وعده‌هایی غذایی روزانه‌شان بگنجانند.

این متخصص تغذیه، کسلی، خستگی، بدخلقی، گوشه گیری و کاهش تمرکز را از جمله نشانه‌های کم خونی در مرحله اول بیماری که ذخایر آهن در مغزاستخوان، کبد و مانند آن کاهش می‌یابد، دانست و گفت: با تشدید این وضعیت، خستگی، تپش قلب در حین حرکت، خستگی زودرس، رنگ پریدگی، کاهش رنگ لب‌ها، تشدید عصبانیت، کاهش ظرفیت آموزش در کودکان و کاهش ظرفیت کار در بزرگسالان تظاهر می‌یابد.

به گفته کلانتری، منابع حیوانی و همچنین انواع ویتامین‌ها بویژه ویتامین «ث»، موجب افزایش جذب آهن و مواردی نظیر چای، حبوبات و نان‌هایی که با جوش شیرین به عمل آمده باشند، منجر به کاهش جذب آهن در خون می‌شوند.

بیشتر: .::سلامت نیوز :سرویس خبری: سلامت:خطر کم‌خونی در کمین گیاه‌خواران::.